Gevraagd en ongevraagd adviseren van bestuur en management
De vertrouwenspersoon is alert op de sociale veiligheid en integriteit binnen de organisatie. Wanneer hiertoe aanleiding geeft zal de vertrouwenspersoon het management hierover gevraagd en desnoods ongevraagd advies geven.
Het gaat dan om meldingen of signalen over ongewenste omgangsvormen of integriteitskwesties die bij de vertrouwenspersoon terecht zijn gekomen. Dit advies gebeurd altijd in geanonimiseerde vorm.
Zover mogelijk kan de vertrouwenspersoon suggesties aanreiken of hierin meedenken om het korte- of lange termijn beleid van de organisatie te verbeteren of aan te passen.
De taken van de vertrouwenspersoon hierin zijn:
- Input geven bij het opstellen van het beleid van de organisatie.
- Advies geven in het jaarverslag
- Signaleren naar aanleiding van meldingen over thema’s die spelen binnen de organisatie
- Informeren over wetswijzigingen die van invloed zijn op de functie en het functioneren van de vertrouwenspersoon.
Doel van deze taak van de vertrouwenspersoon is advies te geven of mee te denken om de sociale veiligheid en integriteit mee te nemen in het beleid van de organisatie voor de toekomst.