Ik doe een melding

Blog - 23 januari 2024

Lees hoe een vertrouwenspersoon je kan helpen bij het verhelpen van ongewenste omgangsvormen

Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?

  • het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben;
  • het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
  • het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
  • het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming;
  • het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator;
  • het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
  • het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
  • het registreren van gevallen van ongewenst gedrag;
  • een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers. Er is een geheimhoudingsplicht.
banner-image

Beleid tegen psychosociale belasting

Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren.
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.


Heeft u een vraagstuk waar u hulp bij kan gebruiken?

Wij bieden een helpende hand bij het oplossen van het medewerkers vertrouwen en interne conflicten.