Een belangrijk voordeel van het hebben van een vertrouwenspersoon is de mogelijkheid tot tijdige interventie bij ongewenst gedrag en integriteitskwesties. Door actief te reageren op meldingen en signalen kan de vertrouwenspersoon helpen om situaties te de-escaleren en verdere escalatie te voorkomen. Dit heeft niet alleen positieve gevolgen voor de werkomgeving en het welzijn van medewerkers, maar kan ook aanzienlijke kostenbesparingen met zich meebrengen.
Wanneer ongewenst gedrag niet tijdig wordt aangepakt, kan dit leiden tot langdurige conflicten, spanningen op de werkvloer en zelfs juridische procedures. Deze situaties brengen vaak aanzienlijke kosten met zich mee, zoals kosten voor verzuim, juridische verdediging, schadevergoedingen en leidt daarnaast tot mogelijke reputatieschade van een organisatie.
Door de inzet van een vertrouwenspersoon die snel en effectief kan reageren op meldingen, kunnen organisaties deze kosten vermijden of minimaliseren. De vertrouwenspersoon kan proactief optreden, begeleiding bieden aan betrokken partijen en indien nodig doorverwijzen.
De meest voorkomende beroepsziekte in Nederland vallen onder de categorie Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) zorgt voor een derde van het totale ziekteverzuim.
Werk gerelateerde psychische klachten dragen in grote mate bij aan dit verzuimcijfer.
Hoewel het momenteel nog niet wettelijk verplicht is, controleert de Arbeidsinspectie al op de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon in alle organisaties. Dit komt omdat een vertrouwenspersoon een effectief middel is dat werkgevers in staat stelt om een veilige werkomgeving te creëren en bij wet verplicht beleid te voeren op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting.
Het is daarom van groot belang om proactief te handelen en een vertrouwenspersoon aan te stellen, zelfs als vertrouwenspersoon nog niet wettelijk verplicht is.